O projektu Preduzetne škole i preduzetništvu kao neophodnosti modernog doba
Đorđe Đorđević, predsednik Udruženja Beum

Preduzetništvo – skoro da ne prođe dan, a da ne čujemo ovu reč u medijima. Zašto je preduzetništvo postalo toliko popularno i zašto se stalno o njemu priča? Zbog čega se organizuje toliko projekata, konferencija i događaja sa temom preduzetništva? Zašto je preduzetništvo u gotovo svakom programu političkih stranaka? Zbog čega sve više ljudi troši mnogo novca na obrazovne programe o preduzetništvu?

Fenomen rastućeg interesovanja za preduzetništvo nije ograničen samo na našu zemlju, niti je prolazan, već je tu da ostane. Živimo u turbulentnim vremenima gde neke stvari koje smo poznavali ranije, poput „sigurnog posla“ više ne postoje, čak ni u državnim institucijama. U takvom okruženju, mogućnost adaptacije na promenjene prilike je ključna za napredak. Upravo to je jedna od osnovnih karakteristika pravih preduzetnika. Preduzetnici uvek traže novi izazov i uvek pomeraju granice mogućeg. Biti preduzetnik ne znači samo „biti svoj gazda“, već pokazuje hrabrost, sposobnost, želju za progresom i posedovanje širokog seta veština koje su neophodne za uspešne preduzetnike.

Upravo su te veštine ono što nedostaje u našem obrazovnom sistemu koji se veoma polako menja prema potrebama savremenog doba. Upravo zato smo bili veoma počastvovani kada smo pokrenuli zajedničku inicijativu sa Univerexport fondacijom i Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, sa plemenitim ciljem da aktivno radimo na edukaciji nastavnog kadra o preduzetništvu i načinima približavanja preduzetničkih veština osnovcima. Kroz projekat „Preduzetne škole“, koji pokriva čak 40 osnovnih škola u Vojvodini i Beogradu, želimo da stvorimo osnovu koja će pomoći velikom broju dece da se upozna sa preduzetništvom i preduzetničkim veštinama u godinama koje dolaze. Kroz obuku nastavnika o preduzetništvu, postavili smo temelj za buduće generacije koje će imati prilike da, tokom svog školovanja, razmišljaju o razvoju svojih ideja i pokretanju sopstvenog posla, što je u ekonomiji budućnosti veoma traženo.

Šta smo uradili do sada? U poslednjem kvartalu 2017. godine sproveli smo 8 obuka za čak 160 nastavnika iz 40 izabranih škola sa područja Vojvodine i Beograda. Svaka škola imala je četiri predstavnika, što nam je bilo posebno važno, jer smo želeli da kreiramo timove nastavnika unutar škola koji bi se bavili preduzetništvom i širili svoje novostečeno znanje i veštine sa kolegama i učenicima. Nastavnici su se upoznali sa osnovama predavanja o preduzetništvu kroz teme kao što su: smisao za inicijativu, planiranje biznisa, pisanje biznis plana, razvoj poslovne ideje, tzv. SWOT analiza,  realizacija poslovanja/projekta, kao i osnove promocije/marketinga. U svakom od ovih segmenata, posebna pažnja obraćala se na najbolje metode prenošenja ovog znanja na učenike.

U narednom periodu nas očekuje najuzbudljiviji deo, a to je implementacija mini projekata u 40 izabranih škola kroz timove sastavljene od učenika i nastavnika koji su prošli našu obuku. Fokus će biti na tri različite inicijative koje će se primenjivati u više škola: proizvodnja eteričnih ulja, izrada turističkih vodiča i uzgajanje organske bašte. Ovim će se učenici odmah i kroz praktičan način upoznati sa preduzetništvom, a uz pomoć nastavnika koji su sada spremni da podele svoje znanje i veštine sa njima.

Veoma se radujemo predstojećem periodu rada na mini projektima i želimo svim timovima puno uspeha u realizaciji. Mi ćemo u narednom periodu svim timovima pružiti podršku kroz naše mentore koji će im biti na raspolaganju.